História Lanovky

„O jej postavenie sa pričinili prevažne zamestnanci Strojárne Piesok a Švermových železiarní v Podbrezovej, z ktorých viacerí boli aktívnymi členmi Telovýchovnej jednoty Piesok a boli milovníkmi bieleho športu. Otcom myšlienky postaviť na Chvatimechu ,výťah‘ ako vtedy budúcu lanovku nazývali, bol vtedajší šéfkonštruktér strojární v Piesku Gabriel Ťatliak. Určitým impulzom pre jej výstavbu boli aj majstrovstvá Slovenska v zjazdovom lyžovaní, ktoré sa konali v roku 1953,“ spomína Palinský.

V tom istom roku sa začala aj unikátna lanová dráha stavať. Betón na základy staníc sa miešal ručne, neskôr stavebníkom pomáhala provizórna nákladná lanovka. Trištvrtetonové vratné koleso k vrcholovej stanici vynášali dvadsiati brigádnici ručne na troch rovnobežných tyčiach. Po roku 1989 začalo toto lyžiarske stredisko postupne upadať, nedokázalo konkurovať strediskám v okolí, akými boli napríklad Mýto pod Ďumbierom či Tále. V roku 1996 neurobili na sedačkovej lanovke revíziu a odvtedy nemôže slúžiť verejnosti.

Skončila by v šrote

Lanovka na Chvatimechu patrí obci Valaská, no podľa miestneho starostu Juraja Uhrina je v katastri obce Hronec a stojí na súkromnom pozemku. Obec ju prenajala v roku 2003 na dobu neurčitú prevádzkovateľom chaty Bernardín, ktorá stojí v jej blízkosti. Roky sa o chatu a aj lanovku staral chatár Robo Hauer, v súčasnosti chatu aj lanovku prevádzkuje Boris Hlaváč.

Unikátu, ktorý nemá široko-ďaleko obdobu, hrozil po roku 2000 úplný koniec, no za jej záchranu sa postavili ľudia z Medzinárodného múzea horských dopravných zariadení v Berlíne, ktorí sa na ňu boli pozrieť v roku 2006 a vystavili jej certifikát jedinečnosti s tým, že táto technická pamiatka nesmie byť zlikvidovaná.

čítaj viac >

zdroj: Pravda